[VIDE̷O] KHABAR DUK̷A, T̷AK SEMP̷AT BERAYA BERSAMA MAMA DAN KAKAK, ADIK AISYAH ‘P̷ERGI’ DALAM TIDUR.


Ber4t mata memandang, berat lagi bahu yang memikuI. Begitulah gambaran situasi yang dialami keluarga ini apabila b4yi mereka disahkan mninggal dunia secara mengjut.

Apa yang lebih mervntun jiwa apabila kejadian tersebut berlaku ketika umat Islam bakal menyambut kedatangan Syawal empat hari sahaja lagi dan pastinya persiapan raya telah dilakukan oleh keluarga ini.

Gaun kecil warna biru sedondon satu keluarga.

Menerusi beberapa posting yang dikongsikan oleh Puan Siti Noor Laila, gambar raya keluarga ini turut merntun jiwa.

Dalam gambar raya yang dim.uat naik, ibu ini sempat memegang sepasang gaun comel berwarna biru sedondon yang pastinya milik arwh yang telah dibeli untuk dipakai semasa Hari Raya.

Adik Siti Nur Aisyah perg1 ketika tidur.

Memetik lap0ran Pa&Ma, anak yang membesar sihat dan aktif di depan mata perg1 selamanya apabila hanya mengalami seIesama beberapa hari sebelum dan kembali sihat telah pergi ketika tidur.

Berkongsi kisah sedlh itu, Puan Siti Noor Laila masih lagi bersedlh hingga ke hari ini dengan pemerg1an anak syurga beliau yang bernama Siti Nur Aisyah.

Dua kakak arwh Siti Nur Aisyah turut menanggvng rindu.

Bukan sahaja ibu yang menanggvng rindu kepada bay1 comel ini, malah dua kakaknya turut merindui adik mereka itu.

Difahamkan, sebelum arwh menghmbuskan nfas terakhlr, arwh mengalami seIesema selama 2, 3 hari.

Hanya 3 bulan sempat bermanja.

Walaubagaimanapun, selepas beberapa hari mengalami seIesema arwh kembali sihat seperti sediakala.

Namun begitu, takdir Allah, bayl Aishah sempat bermanja dengan keluarganya dan melihat dunia 3 bulan sahaja selepas kelahirannya.

Aishah nampak macam lain hari terakhir.

“Aisyah memang nampak macam lain dah hari terakhir tu, sebab bila saya suakan susu dekat Aisyah, Aisyah menoIak tak nak susu.”

“Tapi saya tak adalah fikir yang bukan-bukan. Aisyah pun anak yang paling senang saya jaga.”

Pada jam 11 pagi, Aisyah okay je macam biasa.

“Dalam jam 11 pagi macam tu, kami sekeluarga pergi rumah kedua sebab nak mengecat dan cuci rumah. Aisyah okay je macam biasa.”

“Saya pun kvrang bermain dengan Aisyah masa tu sebab slbuk tolong suami. Sesekali saya tengok-tengok juga Aisyah.”

“Dah selesai semua, dalam jam 5 macam tu, sebelum kami balik rumah sewa, kami pergi ke pekan sekejap belikan kek hari jadi anak sulung saya, lepas tu terus balik rumah.”

Aisyah bvang alr besar dalam kuantiti yang banyak.

“Sampai rumah, saya letak Aisyah dalam buai sebab macam nak tidur, saya terus ke dapur nak masak lauk berbuka.”

“Masa tengah masak tu, Aisyah mera.gam dalam buai, suami datang angkat Aisyah lepas tu suami bawa jalan-jalan depan rumah, saya teruskan memasak.”

“Dah siap masak, suami datang bagitahu Aisyah bvang alr besar dalam kuantiti yang banyak sampai terkena baju suami.”

Saya letak dalam buai dan Aisyah tidur lena.

“Saya ambil Aisyah dan saya mandi dan susukan Aisyah. Lepas tu Aisyah tidur, saya letak dalam buai semula sebab masa tu dah nak berbuka.”

“Aisyah tidur lena, sesekali saya jenguk-jenguk Aisyah dalam buai, sebab malam tu tengah p0tong-pot0ng kek dengan anak sulung, kedua dan suami saya.”

“Dalam jam 10 lebih macam tu sebelum saya nak tidur, memang rutin saya akan angkat Aisyah letak atas katil, bedung dan lepas tu susukan Aisyah.”

Sebelum lelap mata saya clum dan peIuk, Aisyah masih ada.

“Waktu tu Aisyah masih ada lagi. Aisyah memang tidur sebelah saya. Lepas susu, Aisyah tidur macam biasa, saya tak tidur lagi. Saya baring-baring sambil main HP.”

“Nak dekat jam 12, sebelum saya lelapkan mata, saya clum-clum dan peIuk Aisyah. Waktu tu Aisyah masih bernywa lagi.”

Jam 7 pagi, saya angkat Aisyah macam tak bernyawa.

“Terus saya tertidur sampai saya tak sedar dah terIajak sahur, dalam jam 6 saya kjut suami bagitahu dah terIajak sahur, suami cakap tak apa.”

“Dekat jam 7 pagi, saya off semua suis lampu dan aircond, waktu saya tengok Aisyah atas katil, saya angkat Aisyah tapi dia macam tak bernywa, nampak lain.”

Keluar drah dari hidung Aisyah.

“Saya buka bedung Aisyah, tak ada resp0n, saya suruh suami tengok, suami tpuk-tpuk belakang arwh keluar darah dari hidung.”

“jam 7 pagi lebih tu kami sekeluarga terus bawa Aisyah ke emerge.ncy Hspital Angktan Tentera.”

Bagai nak ggur jntung bila dktor sahkan Aisyah dah tlada.

“Sejam lepas tu dktor sahkan Aisyah memang dah mninggal, bagai nak ggur jntung saya.”

“Anak yang saya kandungkan 9 bulan, hanya dapat hidup dengan saya selama 3bulan 4hari sahaja.”

“Doktor bagitahu baby bawah 5 tahun kena buat postmo.rtem, memang undang-undang macam tu.”

Hasil postm0rtem, dktor tak dapat sahkan punca kemat1an.

“Dengan ber.at hati, saya dan suami terpksa akur. Tunggu poIis sampai, poIis bawa Aisyah ke Hspital Alor Gajah Melaka untuk buat potmrtem.”

“Mula dalam jam 1, alhamdulilah jam 3 lebih macam tu selesai postm0rtem.”

“Dktor nak jumpa saya dan suami untuk bagitahu hasil postm0rtem, dktor dah buat postm0rtem dan dktor tak dapat sahkan apa punca kematlan arwh.”

Dktor sahkan Aisyah bukan terhem.pap atau tersed4k susu.

“Dktor bagitahu Aisyah mninggal bukan sebab terhemp4p atau tersdak susu.”

“Tapi dktor sspek jngkitan kvman pada p4ru-p4ru,saluran lnjap ke jntung Aisyah bngkak, tak normal untuk b4by 3bulan.”

Kami diminta 2 bulan untuk tunggu result postm0rtem.

“Tapi itu pun dktor tak boleh nak sahkan juga. Kami diminta tunggu 2bulan untuk tunggu result postm0rtem keluar.”

“Selesai jumpa dktor, dalam jam 4 lebih kami bawa jnazah Aisyah ke masjid untuk dimandi dan disembahyangkan.”

Aisyah selamat dikebvmikan di tanah perkburan Bukit Tinggi.

“Dalam jam 6 lebih, Aisyah selamat dikebvmikan di tanah perkburan Bukit Tinggi, Tanjung Bidara, Melaka. Al Fatihah untuk anak syurga mama.

Video:

Video Player
00:00
00:34

Salam tkziah buat keluarga adik arwh Siti Nur Aisyah. Semoga keluarga diberikan kekuatan dan ketabahan mengharungi du.gaan ini.

Sumber: yntwk, pa&ma / dbongkar via https://santaikaw.com/