“Tak Boleh Peluk Anak Macam Orang Lain, Tak Boleh Jadi Ibu Normal” – Elyana Kongsi Kisah Besarkan Anak & Hidap K4nser Tahap 4


Perjalanannya cukup strµggle sejak sebelas tahun lalu, namun semangat jµangnya itu membuktikan k4nser bukanlah penamat hidup selagi belum sampai masanya.

Kisahnya jarang dikongsi, namun kali ini dia sudi berkongsi perjalanan menjadi ibu dan pes4kit k4nser tahap 4 selama 11 tahun dalam Anugerah Best Mama Millenial.

“11 tahun saya s4kit. Awal-awal jadi ibu tu saya sempat menjadi ibu yang sihat dalam beberapa bulan je. Lepas tu terus saya dapat tahu saya ada k4nser.”

Ditanya tentang bagaimana pelakon yang popular dalam drama Dunia Baru ini mendapat kekuatan menempµhi dugaan, jawapanya adalah demi anak-anak.

“Semangat saya adalah anak, sebab saya cumalah manusia biasa yang cepat rasa d0wn. S4kit bila buat kim0, tapi bila ingat anak saya terus rasa kuat.”

“Pada awalnya, saya ingat lagi masa tu saya menerima keputusan dan saya bawa anak masa tu, dalam stroller, doktor cakap saya ada kanser stage 2. Masa tu saya dah fikir anak saya kecil lagi, macam mana saya nak buat kim0 dalam masa yang sama nak besarkan anak yang masih baby, yang perlukan perhatian dan belaian”.

“Tapi bila saya fikir, saya tak boleh d0wn. Sebab saya memang nak anak dan dalam masa yang sama Allah juga bagi saya k4nser. Jadi saya kena terima dua-dua”

Mengimbas kembali saat anak-anak masih kecil, Elyana mengakui sedih kerana setelah menjalani kim0terapi, dia jarang dapat memeluk bayi sulungnya kerana risau tentang kesan daripada kim0terapi tersebut jika terkena pada bayi.

“Masa saya anak kecil, after kim0. Saya kena balik dan suap anak. Saya tak boleh dukung anak tak boleh, sebab saya balik ada keluar peluh dan peluh tu keluarkan kim0terapi tu. saya tak dapat peluk anak saya! saya tak boleh jadi macam ibu lain, sebab saya takµt peluh tu terkena baby. Saya pegang anak jauh, saya tak dukung tapi pegang jauh. Sangat per1t tak boleh jadi macam ibu-ibu lain.”

“Bila habis kim0, saya suka pergi bercuti. Tapi bila bercuti saya akan banyak rehat dalam bilik. Anak-anak nak saya teman dia pergi swimming pool. Dia keep tanya kenapa bonda tak sama macam mak-mak lain yang boleh teman anak. Itulah yang saya rasa, kenapa saya tak boleh jadi macam ibu-ibu normal. Akan bersama dengan anak.”

“Jadi start dari tu, saya tukar mindset dan bawa anak pergi makan, hantar pergi sekolah. Saya tak nak anak tinggal dengan memori yang mak dia s4kit”.

Ada ketika Elyana rasa ‘d0wn’ tetapi kisah hidupnya ini boleh memberi inspirasi. Ikuti perkongsian penuh ibu kepada dua cahaya mata ini di bawah.

Sumber Mjalah PaMa